سرخط خبرها

سر آغاز‌ی بر رونق و شکوفایی تئاتر | ۸نمایش در روز آخر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی روی صحنه می‌رود

  • کد خبر: ۱۹۴۱۷۶
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
سر آغاز‌ی بر رونق و شکوفایی تئاتر | ۸نمایش در روز آخر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی روی صحنه می‌رود
 جشنواره سی و سوم تئاتر استانی خراسان رضوی امروز با اجرای هشت اثر به ایستگاه پایانی می‌رسد.

ناصر نداف | شهرآرانیوز؛ جشنواره سی و سوم تئاتر استانی خراسان رضوی امروز با اجرای هشت اثر به ایستگاه پایانی می‌رسد. در این رویداد خانواده تئاتر استان با بیش از چهل هنرمند در قالب ۲۳ گروه نمایشی، سه روز با هم به رقابت و رفاقت پرداختند و دوباره شور و نشاطی در تئاتر مشهد ایجاد شد. این نوشتار نگاهی گذرا دارد به هشت اثر پایانی در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی.

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»، مستندی از ۳ اتفاق اجتماعی

«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» اولین نمایش اجرا‌های روز سوم جشنواره سی و سوم است. این اثر که به عنوان نماینده تئاتر نیشابور در جشنواره شرکت کرده است، در بخش نمایش صحنه‌ای امروز، دوشنبه، ساعت ۱۰ در تماشاخانه بهار روی صحنه می‌رود.
«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به نویسندگی ساناز بیان و کارگردانی محسن مسعودی فر، مستندی در سه اپیزود درباره سه زن است که هرکدام به دلایلی مرتکب جرم و قتل شده اند. در این نمایش هما سعادت، مریم میرزاییان، علی پیکار، متین اسلامی و سعیده احمدآبادی بازی می‌کنند. مسعودی فر کارگردان باسابقه تئاتر خراسان رضوی است که سال‌ها دراین رویداد شرکت می‌کند.

«شام آخر»، الهامی از «لیرشاه»

نمایش «شام آخر» برگرفته از نمایشنامه «لیرشاه»، اثر شکسپیر، است که به عنوان دومین نمایش صحنه روز سوم و آخرین اثر از سبزوار در ساعت ۱۶ در تماشاخانه استاد حسین نوری روی صحنه می‌رود. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مصطفی لعلیان، در یک جریان کارگاهی و تبادل نظر با بازیگران و استفاده از بداهه پردازی آن‌ها تولید شده است.

«شام آخر» داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در آن فرزندان با پدرشان مشکل ریشه‌ای دارند و این مشکلات باعث ایجاد درام نمایش شده است. در این نمایش علی اکبر بروجردی، احسان افچنگی، زهره علوی، سارا قلعه نوی، فائزه گوهری و صبا شمسایی به ایفای نقش می‌پردازند.

«گم»، درامی مبتنی بر حرکت و موسیقی

«گم» از آثار متفاوت روز آخر اجرا‌های این رویداد تئاتری است که مبتنی بر حرکت و بدون دیالوگ، داستان خود را روایت می‌کند. این نمایش از مشهد امروز، دوشنبه، ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاترشهر مشهد روی صحنه می‌رود و به داستان فردی می‌پردازد که معشوقه اش را از دست داده و از غم این اتفاق دچار فراموشی شده است و نمی‌داند در کدام خاطره او را گم کرده است و همه اتفاقات در ذهن او مرور می‌شوند.

در این نمایش هنرمندانی، چون صادق حمیدی، سجاد کریم دخت، مهتاب ناظری، مریم محمدی، آتنا حسینی، ژاله آذرگون، تارا قاسم زاده، علی حسینی، محمدحسین خسروی، فرهاد امیری شادمهر و امید دبیر بازی می‌کنند. «گم» از نمایش‌هایی است که چند ماه گذشته اجرا‌های عمومی خود را در تماشاخانه شمایل گذرانده است.

«مزون» با داستانی مرموز

«مزون» از مشهد، آخرین اجرای اثرِ بخش نمایش‌های صحنه‌ای است که ساعت ۲۰ در تماشاخانه بهار روی صحنه می‌رود. علی سعادتی، نویسنده و کارگردان «مزون» که روز گذشته نمایش خیابانی اش به نام «به خاطر یه مشت دلار» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، امروز بار دیگر با مخاطبانش روبه رو می‌شود.

داستان این اثر در یک مزون می‌گذرد و روایتی دارد از زندگی دو خواهر که با همکاری یکدیگر مرد‌هایی را که آخرین بار برای بردن لباس عروس همسرشان به مزون می‌آیند، می‌کشند؛ تا اینکه مردی مرموز بدون حضور زنی به مزون می‌آید و اتفاقات به شکلی دیگر رقم می‌خورد. در «مزون» محمد قائینی، احمد احمدی، مهرزاد رشیدی، هلیا یزدانی، زهرا سجادی، غزل جعفرزاده، مهرسا سجادی و طاهره رنجبر هنرنمایی می‌کنند.

«سوگ سهراب»، نقالی شاهنامه به روایت یک نوجوان

«سوگ سهراب» به نویسندگی محسن کفاش و کارگردانی زهره محمدی از سبزوار تنها نمایش بخش جنبی نمایش‌های خیابانی و اولین نمایش میدانی جشنواره در روز آخر است که امروز، دوشنبه، ساعت ۱۷:۳۰ در مجموعه تئاترشهر مشهد اجرا می‌شود. «سوگ سهراب» داستان ریحانه نه ساله با هنرنمایی ریحانه حارث آبادی است. او که عاشق شاهنامه خوانی است، برای اجرا، رزم رستم و سهراب را انتخاب می‌کند. ریحانه در حین اجرا، سرگذشت پدر خودش را که آتش نشان بوده و در حادثه متروپل او را از دست داده است تعریف می‌کند که از قضا شباهتی هم به سرگذشت سهراب در شاهنامه دارد.

«چای یا لاته»، روایت گذشته و امروز کافه‌ها

نمایش خیابانی «چای یا لاته» از تربت حیدریه با ترکیبی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر مشهد به عنوان نمایش دوم بخش خیابانی امروز، ساعت ۱۸ در مجموعه تئاترشهر مشهد اجرا می‌شود. «چای یا لاته» به نویسندگی علی جوانمرد و کارگردانی احمد اکبرزاده نگاهی دارد از گذشته تا امروز به کافه‌هایی قدیمی که به کافی شاپ تبدیل شده اند.
در این نمایش علی جوانمرد و جواد همایونی در کنار دو بازیگر نوجوان، محمدصدرا حسنی و کوهیار حسینبان، به ایفای نقش می‌پردازند.

«چشم‌ها را نبندید»، داستانی متفاوت درباره شهدای غواص

نمایش «چشم‌ها را نبندید» امروز، دوشنبه، ساعت ۱۸:۳۰ توسط یکی از پیشکسوتان تئاتر قوچان در محوطه بیرونی مجموعه تئاترشهر مشهد اجرا می‌شود.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مسعود رشیدی درباره اعضای خانواده‌ای است که در یک بازی مبادرت به بستن چشم‌های خود می‌کنند و در هر مرحله با شکست روبه رو می‌شوند، تا اینکه فرزند کوچکشان کتابی را به آن‌ها می‌دهد و ایشان با شهدای غواص که با چشم و دست بسته زیر آب رفتند، آشنا می‌شوند و آن را بازی می‌کنند. در این نمایش حمید عابدی، شادی باقری، هانیه نوروزی، مینو رمضانی و ابوالفضل صیادی بازی می‌کنند.

«خون بست»، آیینی شاد از اتفاقی تلخ

نمایش آیینی «خون بست» به کارگردانی حامد عطایی فرد از تربت جام آخرین اثر در بخش نمایش خیابانی است که امروز، دوشنبه، ساعت ۲۰ در مجموعه تئاترشهر مشهد اجرا می‌شود.

در این نمایش، حامد عطایی فرد، آرزو شهنازی، یسرا عطایی فرد، مبینا قلعه کاهی، احمد اسدی نیا، حسیب عطایی فرد، عدنان عطایی فرد، پرهام رحمانی، محمدجواد ابراهیمیان، یزدان ایوبی و رضا بیابانی به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان نمایش «خون بست» آمده است: «در یکی از روستا‌های خراسان بزرگ دو طایفه زندگی می‌کردند که به دلایلی سال‌ها از هم کینه داشتند و در جنگ بودند.

روزی دختری از طایفه قهرمانلو برای آوردن آب به چشمه می‌رود. در همان لحظه جوان چوپانی از طایفه خادمان لو، گوسفندانش را لب چشمه می‌آورد و با دیدن دختر، عاشق او می‌شود. در این میان دعوا‌هایی بین دو طایفه صورت می‌گیرد تا بالاخره با وساطت یکی از بزرگان روستا، بین دو طایفه صلح و آشتی برقرار و مراسم عروسی این دو جوان، باعث پیوند دو طایفه می‌شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->